Nowoczesne rampy przeładunkowe znacznie różnią się od popularnych pomostów i mostków – również służących do wyrównania poziomu między podłogą samochodu a powierzchnią magazynu. Choć ich konstrukcja na pierwszy rzut oka wydaje się dość prosta, tak naprawdę kryje w sobie wiele opcji. Dzięki nim można liczyć na wiele ułatwień w obsłudze platformy, a także większy zakres funkcjonalności. Dowiedz się, jak wygląda budowa takiej rampy i jaki ma wpływ na użytkowanie urządzenia.
Z jakich elementów składa się rampa przeładunkowa?
Budowa rampy rozładowczej zależy od jej rodzaju, ponieważ poszczególne modele różnią się pewnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Zazwyczaj składają się z elementów, takich jak:
-
stalowa rama,
-
płaski pomost wykonany z blachy (najczęściej ryflowanej),
-
warga – jest to specjalna klapa przymocowana do pomostu, której krawędź można szczelnie dosunąć do platformy ciężarówki i przez to stworzyć jednolity ciąg komunikacyjny między nią a wejściem do magazynu,
-
mechanizmy unoszące rampę oraz otwierające lub wysuwające wargę,
-
system sterujący – w najnowocześniejszych rampach jest to hydrauliczny system niskociśnieniowy,
-
boczne blachy zabezpieczające.
Warto wiedzieć, że konstrukcja rampy powinna spełniać wymagania normy PN EN 1398, która dotyczy technicznych parametrów ruchomych i statycznych mostów przeładunkowych.
Jakie są rodzaje ramp przeładunkowych i czym się różnią?
Opisana wyżej ogólna budowa rampy przeładunkowej dotyczy najnowszych urządzeń stosowanych w branży spedycyjno-transportowej. Należy mieć świadomość, że wśród nich występują różne modele urządzeń, które różnią się pewnymi rozwiązaniami technicznymi i niektórymi elementami konstrukcyjnymi.
Najważniejszy podział ramp dotyczy ich sposobu uruchamiania – pod tym względem wyróżnia się:
-
rampy mechaniczne – podnoszenie platformy i wargi odbywa się za pomocą specjalnej dźwigni – siłą ludzkich rąk,
-
rampy hydrauliczne – w ich przypadku zarówno pomost, jak i warga podnoszą się automatycznie za pomocą sterownika, który uruchamia siłowniki hydrauliczne.
Wygodne modele hydrauliczne są uważane za najnowocześniejsze, ale ich stosowanie wymaga dostępu do energii elektrycznej. W miejscach, gdzie nie ma możliwości podłączenia urządzenia do prądu, wykorzystuje się więc wersje mechaniczne.
Najczęściej platformy rozładunkowe dzieli się dzisiaj według sposobu uruchamiania wargi:
-
rampy z wargą wysuwaną,
-
rampy z wargą obrotową (w tym przypadku jest ona wychylana do góry dzięki zawiasom obrotowym).
Urządzenia występują również w różnych wariantach, jeśli chodzi o wielkość, czy nośność.
Na jakie parametry techniczne zwrócić uwagę, wybierając rampę?
Wybierając nowoczesny pomost przeładunkowy dla swojej firmy, należy zwrócić uwagę nie tylko na ogólną budowę urządzenia i sposób jego uruchamiania, ale także na szczegółowe parametry techniczne. Do tych najważniejszych należą:
-
ogólne wymiary platformy (przede wszystkim szerokość, która ma wpływ na możliwości montażowe),
-
długość wargi (zazwyczaj warga wysuwana jest dłuższa od tej uchylnej),
-
maksymalne położenie górne i dolne,
-
a także nośność dynamiczna (standardowo w większości modeli wynosi ona 6000 kg, zwykle istnieje możliwość zamówienia urządzenia o wyższej wytrzymałości).
W przypadku rampy hydraulicznej warto również sprawdzić wymagania dotyczące zasilania.
Jednym z kluczowych cech każdego produktu jest jakość. Jeśli chodzi o pomosty, które narażone są na silne obciążenia, istotne znaczenie ma więc rodzaj materiału użytego do budowy konstrukcji. Powinna być to stal lub blacha pokryta powłokami antykorozyjnymi oraz wzmocniona specjalnymi profilami usztywniającymi.
Wybierz sprawdzonego producenta
Znajomość podstawowych elementów budowy rampy rozładunkowej pozwoli Ci lepiej zrozumieć zasadę działania urządzenia, a także rozróżnić poszczególne modele. W Prodock zamówisz nowoczesne platformy hydrauliczne ramowe i konsolowe z wargą wysuwną i obrotową. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegółowe parametry techniczne oraz najważniejsze zalety konstrukcyjne urządzeń.