Coraz więcej firm decyduje się na doki przeładunkowe, czyli kompletne stanowiska do obsługi samochodów dostawczych. Nic dziwnego, skoro znacznie usprawniają operacje związane z rozładunkiem i załadunkiem towarów, a więc wpływają na efektywność magazynu. Jeśli interesują Cię takie rozwiązania, sprawdź, jakie stosuje się wymiary doków, a także, od czego one zależą.
Czym dokładnie są doki przeładunkowe i do czego służą?
Zanim wyjaśnimy, jakie wymiary mają doki przeładunkowe, warto przypomnieć, czym są te konstrukcje i jakie mają zastosowanie. Otóż są to specjalne stanowiska montowane bezpośrednio przy budynku hali. Ich poszczególne elementy mają za zadanie usprawnić transport towarów między samochodem a pomieszczeniem magazynu. Usprawnienie to polega przede wszystkim na umożliwieniu płynnego przemieszczania ładunków za pomocą wózków widłowych lub ręcznych. O funkcjonalności konstrukcji decydują wszystkie jej składowe elementy, którymi powinny być co najmniej:
- brama przemysłowa,
- fartuch uszczelniający,
- rampa przeładunkowa,
- naprowadzacze kół.
Składający się z powyższych części dok przeładunkowy pozwala precyzyjnie zaparkować samochód tuż przed bramą magazynową, a także szybko przetransportować towar wózkiem po rampie. Przy tym nie naraża go na działanie czynników atmosferycznych.
Jakie powinny być wymiary doków przeładunkowych?
Biorąc pod uwagę elementy tworzące dok, nietrudno się domyślić, że jego całkowite wymiary zależą przede wszystkim od wielkości bramy przemysłowej. To do niej zwykle dopasowuje się uszczelnienie oraz rampę – zarówno pod względem rozmiaru, jak i rodzaju. Często spotykanym rozwiązaniem stosowanym do obsługi tirów jest dok o następujących wymiarach:
- rozmiar bramy: 3 m x 3 m (szerokość x wysokość),
- wymiary otworu po zawieszeniu fartuchów: 2,2 m x 2,3 m (szerokość x wysokość),
- rampa przeładunkowa: 2,0 m x 2,5 m (szerokość x długość).
Powyższy wariant jest jednym z wielu stosowanych w halach przemysłowych i magazynowych. Tak naprawdę w każdym przypadku przygotowuje się indywidualny projekt doku dostosowany do danego obiektu, a przede wszystkim oczekiwań klienta. Te mogą być bardzo różne ze względu na działalność przedsiębiorstwa. Inne wymagania będzie miało centrum logistyczne wydające niewielkie paczki do dużej liczby mniejszych odbiorców, a inne hurtownia przyjmująca duże ładunki dostarczane największymi tirami.
Od czego zależą wymiary doku przeładunkowego?
Zarówno wymiary doków przeładunkowych, jak i rodzaj zastosowanych w nich elementów składowych, powinny być określone na podstawie analizy takich czynników, jak:
- częstotliwość operacji przeładunkowych,
- wielkość obsługiwanych pojazdów,
- rodzaj odbieranych lub wydawanych towarów,
- stosowane wózki transportowe,
- wymagania szczególne dotyczące np. warunków panujących w magazynie,
- warunki infrastrukturalne (architektura obiektu i zagospodarowanie terenu wokół niego).
Przy opracowywaniu koncepcji należy przede wszystkim wziąć pod uwagę oczekiwane korzyści z późniejszego użytkowania doków. W większości przypadków chodzi tu o względy ekonomiczne, czyli skrócenie czasu przeładunku oraz zapewnienie bezpieczeństwa towarów w celu ograniczenia strat.
Warto zauważyć, że na ostateczne parametry wpływa także sposób budowy. Konstrukcję tę można bowiem stworzyć od podstaw albo poprzez dołożenie poszczególnych elementów do istniejących już rozwiązań np. bramy przemysłowej. W praktyce doki przeładunkowe coraz częściej planuje się już na etapie tworzenia projektu hali. Pozwala to na optymalne dopasowanie konstrukcji do infrastruktury i potrzeb przedsiębiorstwa.
Podsumowanie
Od tego, jakie będą wymiary doków przeładunkowych, a także ich poszczególne elementy, zależy funkcjonalność całego systemu. Jeśli interesują Cię te nowoczesne rozwiązania dla magazynów, skorzystaj z rady fachowców, którzy pomogą Ci zaprojektować takie stanowiska idealnie do potrzeb Twojej firmy. Na profesjonalne doradztwo w tym zakresie możesz liczyć w naszej firmie Prodock, która specjalizuje się w dostarczaniu urządzeń do takich systemów. Zapraszamy do współpracy!