Wszędzie tam, gdzie dostawy towarów są na porządku dziennym, stosuje się różne urządzenia wspomagające ten proces. Mostki przeładunkowe należą do najpopularniejszych z nich. Te proste konstrukcje są alternatywą dla znacznie nowocześniejszych ramp. Jednak w wielu miejscach okazują się wystarczające. Dowiedz się, czym charakteryzuje się taki mostek, jakie są jego rodzaje i kiedy można nim zastąpić rampę hydrauliczną.
Gdzie i dlaczego stosuje się mostki przeładunkowe?
Nietrudno się domyślić, że mostki przeładunkowe stosowane są głównie w magazynach oraz w obiektach, w których często następuje dostawa lub wysyłka towarów. Są to więc przede wszystkim duże centra logistyczne, zakłady produkcyjne, ale także markety, czy hurtownie.
Do większości takich miejsc towary są dostarczane samochodami – albo dużymi tirami, albo mniejszymi autami dostawczymi. Aby rozładunek lub załadunek paczek był maksymalnie ułatwiony, budynki magazynowe mają coraz częściej bramy przemysłowe umieszczane na podobnej wysokości, co podłogi części ładunkowej ciężarówek. Auto może więc podjechać bezpośrednio pod taką bramę lub pod zewnętrzną rampę, jeśli taka znajduje się przy obiekcie.
W każdym przypadku między podłogą naczepy samochodowej a budynkiem zawsze pozostaje jakaś wolna przestrzeń, która uniemożliwia przetransportowanie ładunków z auta przy pomocy wózków widłowych. Co więcej, zwykle występują różnice w poziomach podłogi samochodowej i tej magazynowej. Nie ułatwia to prac przeładunkowych. Oba te problemy (wolną przestrzeń i różnicę w poziomach) można rozwiązać przy pomocy mostków.
Jak wygląda i jak działa mostek przeładunkowy?
Już sama nazwa mostka wskazuje na jego funkcjonalność oraz budowę. W istocie bowiem jest to rodzaj pomostu, który przymocowany jest do rampy magazynu i ma za zadanie połączyć ją z podłogą samochodu dostawczego.
Konstrukcja urządzenia przypomina klapę, którą z pozycji pionowej opuszcza się do pozycji poziomej, gdy auto podjedzie do rampy. W ten sposób tworzy się jednolity ciąg komunikacyjny między skrzynią ładunkową pojazdu a magazynem. W większości przypadków mostki przeładunkowe obsługiwane są ręcznie, a ich opuszczanie i podnoszenie ułatwia prosty mechanizm sprężynowy. Sama klapa jest wykonana najczęściej ze stali lub aluminium i ponieważ jest na stałe przymocowana do zewnętrznych elementów budynku, powinna być zabezpieczona przed korozją.
Rodzaje mostków oraz warunki ich użytkowania
Te proste konstrukcje występują w różnych rozmiarach zarówno pod względem długości, jak i szerokości krawędzi. Produkowane są też w dwóch wariantach do wyboru:
- jako urządzenia stacjonarne – mogą być przymocowane do rampy lub krawędzi hali na stałe,
- jako urządzenia przesuwne – są montowane w specjalnej szynie, dzięki której można je przesuwać w prawo lub w lewo wzdłuż rampy i tym samym precyzyjnie dopasować do skrzyni ładunkowej samochodu, a także obsługiwać jednym mostkiem kilka stanowisk przeładunkowych.
Użytkowanie mostków ma pewne ograniczenia, ponieważ można je stosować wyłącznie wtedy, gdy występuje niewielka różnica w wysokościach podłogi skrzyni samochodowej i rampy. Wybierając konstrukcję do swojej firmy, warto też zwrócić uwagę na jej nośność, która może być istotna w przypadku wyjątkowo ciężkich ładunków.
Jeśli właśnie planujesz wyposażyć swój magazyn lub halę w urządzenia ułatwiające przeładunek towarów, możesz zdecydować się na mostki przeładunkowe bądź znacznie nowocześniejsze rampy hydrauliczne. Te drugie mają tę zaletę, że można je stosować także przy większych różnicach poziomów między samochodem a halą. Ponadto ich obsługa jest całkowicie zautomatyzowana dzięki zamontowanym siłownikom. Atutem mostków jest z kolei ich nieco niższa cena, ale także prostota obsługi bez konieczności użycia energii elektrycznej.
Choć mostki przeładunkowe wydają się wygodnym i ekonomicznym rozwiązaniem, zwykle nie zdają egzaminu przy dużej liczbie samochodów ze względu na uciążliwość ich obsługi siłami ludzkich mięśni. Z tego względu przed wyborem konstrukcji ułatwiającej przeładunek dobrze przemyśl potrzeby swojej firmy, a w razie wątpliwości poproś o poradę specjalistę.